Thursday, June 10, 2010

Re : Kolam en.zainuddin (berlumut)




Salam

Terima kasih kepada en zainuddin kerana berkongsi masalah di sini dan sama-sama kita memberikan pandangan utk menyelesaikan masalah ini.

Persoalan& pandangan :

1. Bagaimana jenis filterasi yang digunakan kerana jika filterasinya tidak sesuai@tak mampu menampung jumlah kolam mungkin antara faktor juga.

2. Air seharusnya ditukar dalam 20% air baru seminggu utk mengelakkan berlakunya "ketepuan" air.

3. Adakan biofilter (bakteria dia kena beli)
4. Mungkin boleh guna UV (ada terbaca ttg pros & consnya..50-50)
5. Ada yang letak coral/kulit kerang di dalam filter sebagai antara mediumnya.

Sebarang pandangan adalah amat diharapkan utk membantu en. zainuddin.
TQ.

4 comments:

  1. Apabila melihat kembali foto 1, sekiranya kayu tersebut adalah penutup filter, saya rasa filter tak cukup utk tampung kolam. Seperti yg saya baca, sekurang2nya 30% drp saiz kolam. Berapa filter ada kat dalam tu,en zainuddin?

    ReplyDelete
  2. Salam,
    Tq kerana mengutarakan masalah kolam saya dalam blog tuan. memang secara kiraan saya akui takungan filter tsb tak sampai 30% drp keseluruhan air kolam tersebut, dan filter yg ada cuma satu iaitu dari jenis macam sabut basuh pinggan berwarna hijau....saya rasa di situlah kesilapan kolam ini.

    ReplyDelete
  3. saya pon fikir macam tu ...skipy stail saje tak mampu nak tampung as a filter..sebab saya dah buat pada kolam saya...hasilnya sagat sedih...filter tambahan perlu..saya suka stail guna pasir original bio filter..senang cakap blasah je..asalkan filter..
    Selain itu faktor cuaca dan lokasi kolam....kalau musim panas...mmg hijau la kolam tu hehehe

    ReplyDelete
  4. herm...boh jee ikan bandaran dalam tu en zainuddin.he!he!

    ReplyDelete