Sunday, February 28, 2010

Costing so FAR

Herm, aku start buat kolam ni dalam bulan 11, last year kot? Dah lima bulan dah aku dok prosah siang dan malam. Memang perlukan komitmen dan minat yang tinggi utk accomplish projek ni. For those yang dah duduk rumah sedia ada tu, rasenya lagi cepat siap pasal tak perlu berulang alik.

Setakat ni aku kira,congak2 dah hampir RM 1400++ dah abih. (over budget dah ker?)Ini kerana beberapa perkara yang aku tersilap beli, terlebih beli, beli tak pakai pun ada dan aku ada beli tools(termasuk gak dalam budget spt grinder, alat2 menyimen etc.)Dengan kata lain, perancangan yang aku buat selama ni dah bagus cuma aku tak ada experience dr segi nak cari barang dan trouble shooting.

Yang aku nampak banyak guna modal ialah batu konkrit, pasir kasar+halus, simen (aku rasa dah 4 beg simen aku pakai kot?),tile +craft stone(ni pun mahal gak). Anyway, kalau aku nak buat kolam lagi aku dapat rasakan aku boleh save at least 30% daripada kos di atas. Aku rasa aku dah buang dalam tiga ratus senyap2...he!he!

1 comment:

  1. 3/3/2010 - Tadi bro naz ada jumpa aku kongsi bagaimana nak percantikkan wall dia dan piping.Malam ni jumpa kat umah baru aku nak tgk piping. Rasanya macam consultant kolam laa pulak. So far katanya dia baru abis dalam 2K lebih dan aku congak2 dia akan siap semua kolamnya kos dalam 4K ataupun 5K maksimum. So, dia dah save total 20K!!! (last time dia kata kontraktor nak 25K utk buat kolam dia)

    ReplyDelete