Monday, November 1, 2010

Bagaimana untuk buat dinding custom drp simen?

Salam

Bagi menjawab sdr Fauzi bagaimana untuk buat dinding/wall, saya akan terangkan di sini. (Ni pun saya belajar drp sifu che Jai (jiran lama :) )+ from my own imagination.

So, these are the steps :

Cari tempat kat rumah yang clear, atas simen @ tile ok jee. Syaratnya kena lapik dengan kertas surat khabar banyak2 supaya tak lekat pada lantai nanti. Tempat pembuatan hanya di lantai sahaja...kalau boleh lagi dekat dgn kolam lagi bagus he!he!)

1. Buat frame drp kayu (pastikan kayu tak tinggi lebarnya, nanti berat pulak nak ngangkatnya)

2. Beli besi @ jaring yang tebal i.e dawai mata punai (utk buat pagar/kandang itik, he!he!) utk buat rangka supaya tak mudah retak, kuat strukturnya dan tak terbelah dua kalau retak)

3. Lepas paku dan measurementnya dah betul dgn tempat yang kita nak letak tu, bancuh simen secukup rasa. nak lagi kuat tambah batu kerikil.(pasir kasar dah ok, nanti tak larat nak angkat!)

4. Letakkan simen ke dalam acuan yang dah kita buat daripada kayu tadi. Pastikan rangka dawai yang kita letak dalam acuan tu tak tersembul, biar dok dalam in between lagi bagus.(beli dawai mata punai yang nak bela gajah,lagi ok..klu adalah)

5. Selesai, sebelum simen kering, buat jaring2 i.e lorek ler pakai paku atau apa2 pun supaya nanti nak lekat tile etc, takyah nak ketuk balik, senang lekatnya.

6. Biarkan kering semalaman..bukak balik kayu tadi..dah hey presto! siap!!!

Lebih kurang macam ni ler diagramnya.

No comments:

Post a Comment