Tuesday, April 20, 2010

Daun ketapang @ indian almond leaves

Salam

Below are the finding :

Daun ketapang @ indian almond leaves
-pokok/daunnya menghasilkan satu bahn kimia yang melindunginya daripada parasit dan serangga. Jika daunnya yg kering berada dalam air, ia akan jadi coklat gelap yang mengandungi asid humik organik dan tannin. Ianya akan menguatkan sisik ikan.Daun ketapang dipilih dalam pemuliharaan ikan di kolam2 udang etc. kerana kemampuannya sebagai medium utk merawat dan meneutralkan air. Ia juga mampu menurunkan nilai pH air di samping membunuh bakteria yang ada dalam kolam.

Herm... Sebut pasal Ph, Ph ideal utk ikan adalah dalam keadaan lebih alkali sedikit iaitu sekitar 6.++ hingga 7.++ . Jika daun ketapang membantu merawat air/ikan, apa yang haruslah di monitor adalah tahap ph air selepas mengunakannya.

Jadi,utk menaikkan ph air, anda boleh letakkan kulit kerang atau batu karang dalam air i.e kalsium. Dalam tempoh tertentu (maybe setahun), batu karang @kulit kerang mungkin akan eroded (terhakis,pH akan jatuh/kurang) so kita kena tukar yang baru.

Kesimpulan di sini,pada pendapat saya, daun ketapang lebih kepada usaha rawatan kolam/ikan dan bukannya sebagai starter untuk pembersihan kolam sebelum ikan dimasukkan. Isunya di sini bagaimana utk menghilangkan kesan kimia simen pada kolam.

Suggestion/cadangan/pendapat saya : Biarkan kolam (dalam kuantiti yg penuh)selama beberapa minggu dgn meletakkan asid semulajadi seperti nenas, cuka dsbnya. Sepertimana yg kita tahu, asid bersifat menghakis. jadi ia mungkin membantu dalam menyah sisa simen mahupun bahan kimia yang ada pada simen.
My 2cents.

Di bawah adalah link yang boleh membantu :

http://psasir.upm.edu.my/3664/1/Effects_of_Nitrite_and_pH_on_a_Tropical_Fish_Fry,_Puntius_gonionotus_(Bleeker).pdf

1 comment:

  1. nak beli Daun Ketapang dgn poslaju malaysia sila SMS/whatapps +60175522128.

    ReplyDelete