Friday, April 30, 2010

TIPS memilih ikan utk kolam anda

Salam,

It's vital utk memilih ikan yang sihat dan cergas utk kolam anda kerana jika silap pilih, besar kemungkinan ikan yang anda beli "pendek umur", menjadi pembawa penyakit kepada ikan2 lain. So, ini adalah beberapa tips sebelum memilih ikan :

1. Semasa dalam kolam/akuarium, pastikan ikan itu berenang dengan "perkasa" dan tidak tercungap2/tak bermaya/mandom etc.

2. Tiada kecacatan fizikal seperti ekor hilang, warna yang kusam,kepala terlampau besar, sirip yang tak licin/terkeluar, mata cheme'dsbnya.

3. Pastikan insangnya terbuka dengan relax, bukan tercungap2 atau tak sekata.

4. cari ikan yang boleh "get along" dgn "rakan2" dalam kolam/akuarium tersebut. Jangan ambik yang recluse/menyendiri . Ianya mungkin "tunggu masa" sahaja ataupun "ganas" (ikan2 lain tak mau kawan dgn dia)huh!huh!

5 Kalau bagi makan, ikan yang nak dibeli tu kena join the club.Kalau tak join, maksudnya "tak lama" dah tu..selera dah tak dak.

6. Kalau nak "main" ikan koi, suruh tokey tu pegang tgk condition dia utk kita check.

7. Last but not least, make sure jumlah ikan yang nak dibeli tu sesuai dgn saiz kolam kita. Jangan terlampau over crowded. Ikan koi normally utk dia saja kena ada dalam 300 gallon air utk dia sorang saja supaya ia membesar dgn besar dan sihat. lagipun kalau ikan banyak2, kejap ler kolam tu kotor kerana "output" yang banyak. Selalu ler nak kena cuci filter tu....

No comments:

Post a Comment