Tuesday, April 27, 2010

Reconstruct BD



Salam

Ada pertanyaan drp salah seorang kawan kita ttg nak reconstruct/nak buat BD. So, this is my 2cents :(Klu ada otai2 nak tambah, really appreciated!)

based on cadangan plan yg aku buat tu, hang boleh try macam ni laa. Tak perlu korek banyak/tgh atau jauh dalam kolam tu. Tapi hang kena bagi slope laa kolam tu, maknakata kolam tu akan cetek sedikit laa bahagian segitiga tu pasal nak kena tambah simen. And then, make sure kira saiz kolam utk define saiz paip BD. aku rasa 3 inci punya paip ok dah.then buat SC (filter2). aku cadangkan hang buat TPR, di mana hang sambung paip dari pam disalurkan balik ke kolam ikut ARAH LAWAN JAM. refer g/rajah)

Benda yang perlu tahu : Gravity fed (levelkan), filtration flow(piping camna?)

Tambah sikit kedalaman kolam kalau nak main koi/kap. Aku punya kolam 2 kaki lebih jee buleh walaupun standard minimum koi 3 kaki.Safety first, kalau ada anak kecik.

Aku harap dapat ler sikit idea nak reconstruct BD kolam tu yee.

No comments:

Post a Comment