Wednesday, December 2, 2009

Kolam ikan koi kian popular - Berita Harian



Kolam ikan koi kian popular
Oleh Rohaniza Idris
roha@bharian.com.my


Laman konsep Zen atau Taman Jepun semakin mendapat sambutan berbanding bali dan nusantara

MENGIKUT aliran terkini, laman konsep Zen atau Taman Jepun semakin mendapat sambutan ramai berbanding bali dan nusantara.

Apabila kita memperkatakan mengenai Zen, pastinya terlintas ikan koi atau kap yang menghiasi kolam kecil di laman.

Kolam ikan koi atau ‘Koi Pond’ sebenarnya tidaklah sukar untuk diselenggara jika anda tahu cara menjaganya dan pembinaannya mengikut spesifikasi yang ditetapkan atau anda mendapatkan nasihat pakar.

Seorang pakar ‘koi Pond” Loong Chek Jen dari SerenityScape berkata, Koi Pond yang mudah diselenggara adalah yang berkualiti tinggi yang mana 30 peratus daripada keseluruhan kolam dilengkapi penapis atau ‘filter’

untuk menapis air serta memastikan kolam bersih selain ikan koi sihat.

Katanya, ada pelbagai bahan yang digunakan untuk penapis kolam iaitu besi tahan karat, ‘Japanese Mat’, kulit tiram, bio-ring dan ‘crush coral’.

Aksesori dan pelengkap kolam juga dibahagikan kepada beberapa kategori seperti fiber, plastik, batu pasir, batu tiruan, granit dan batu marmar.

Namun, ramai yang memilih fiber dan batu pasir kerana harganya lebih murah, terkini dan mudah diselenggarakan.

“Batu tiruan atau binaan konkrit agak ketinggalan zaman, namun mereka yang bercita rasa tradisi suka dengan kolam batu tiruan ini,” katanya.

Jumlah ikan haruslah disesuaikan dengan keluasan kolam.

Bagi menaikkan seri kolam, biasanya pokok renek dan rumpai air akan ditanam berhampiran kolam manakala mereka yang suka konsep Zen tentunya memilih pepohon bonsai, kemboja dan busida. Untuk lebih menarik, jangan takut untuk meletakkan aksesori berbentuk haiwan atau tumbuhan di tepi kolam

Keladi bunting, teratai dan melati masih menjadi pilihan ramai untuk menghiasi dalam kolam, namun ‘koi Pond’ tanpa tumbuhan dalam air sudah mencukupi kerana ikan koi berwarna warni dan menarik.

Kedalaman air yang sesuai untuk ikan koi adalah satu liter air untuk satu tan ikan per satu meter persegi kolam. Namun, ada orang yang meletakkan lebih daripada itu yang mana ikan nampak padat dalam satu kolam.

Bagi menjamin keselesaan dan kolam koi anda nampak eksklusif, lebih baik hadkan jumlah ikan mengikut saiz dan kedalaman air. Kedalaman dan saiz kolam perlu sesuai dengan ikan koi jika tidak bukan saja nampak berserabut malah tidak baik untuk kesihatan ikan.

Kebiasaannya kedalaman terbaik untuk memelihara ikan koi ialah sekurang-kurangnya 36 sentimeter (sm) atau lebih. Kolam yang terdedah dengan cahaya matahari terik, perlu dipastikan kedalamannya lebih daripada 36 sm.

Loong menasihatkan mereka yang berminat membela ikan koi supaya elakkan meletakkannya bersama ikan lain terutama ikan kecil seperti gapi dan ikan emas kerana ia menghilangkan seri kolam dan kemungkinan ikan lebih kecil menjadi makanan ikan koi..

Katanya, seeloknya bersihkan segera air pada bahagian bawah kolam yang sudah kotor dan busuk kerana ia boleh dikesan apabila ikan peliharaan anda sering kelihatan muncul di permukaan air.

“Apabila membersihkan kolam, anda disarankan supaya tidak membuang semua air ketika membersihkan

kolam dan tinggalkan sekurang-kurangnya 40 peratus. Pagi adalah waktu terbaik untuk anda membersihkan kolam kerana kandungan klorin ketika itu kurang berbanding sebelah malam,” katanya.

Mereka yang berminat dan ingin mendapatkan mengenai kolam koi boleh mendapatkan khidmat Loong dengan melayari www.serenityscape.com.

Tip: Kolam ikan koi
Gunakan penapis air yang mudah dicuci dan elakkan daripada menggunakan bahan mudah mendap najis atau makanan ikan.

Penapis air juga perlu dicuci seminggu sekali untuk memastikan ia sentiasa berada dalam keadaan bersih.

Untuk kolam baru, anda perlu bersihkan dulu dengan air sebelum anda memasukkan ikan atau tumbuhan air. Ini penting untuk memastikan kotoran dan basuhan terakhir binaan kolam tidak tertinggal dalam kolam

Gunakan bahan pencuci dengan kadar pekatan sederhana jika anda mahu mencuci kolam. Kaedah berkenaan dapat membantu mengurangkan kesan bahan pencuci yang dikhuatiri membunuh hidupan air.

Tidak perlu risau dengan keadaan lumut yang kian menghijau kerana ia tumbuh secara semula jadi seiring kematangan tumbuhan air lain. Ia juga menjadikan landskap nampak lebih ‘hidup’.

6 comments:

  1. macam mane nk buang lumut yang ade dlm kolam ikan ???

    ReplyDelete
  2. Herm, lumut. Ada yang pakai UV. pegi kedai akuariium, tanya ttg UV light utk kolam ikan. Penting utk tahu saiz kolam dulu dan ambik yang mempunyai watt kecik.

    1. pastikan anda menukar lebih kurang 20% air dalam kolam dgn air baru(stelah dinyahklorinkan yee).

    ReplyDelete
  3. macammane nak buat kolam concrete x keluar air dia?

    ReplyDelete
  4. en shajar boleh baca post2 saya yang lepas. simen untuk waterproof ada dijual di hardware2.

    ReplyDelete
  5. this entry is really useful for my assignment..tq for sharing!

    ReplyDelete
  6. bagaimana mengelakkan air kolam berbuih?

    ReplyDelete