Wednesday, December 30, 2009

Salam

Terdetik aku untuk menulis ari nih. It's all about kolam ikan since blog aku pun pasal kolam ikan hiasan. Sebenarnya, projek yang aku mulakan ni banyak memberi aku experience, knowledge dan yang paling terkesan, aku punya ciri diri tu dah diupgrade.

Sebelum ni aku jenis buat kerje skerat jalan, kalau aku rasa dah boring nak buat, aku stop, tak mau buat dah. Tapi aku punya determination utk menyiapkan kolam ni still membara2.Everytime aku pegi buat(normally malam2 laa, tu jee masa yang ada, memang banyak cabaran dia especially budak2 tu yang nak ngikut. Kadang2 jee aku bawak diorang pegi tgk kerana...aku tak mau cerita sini.keh!keh!(kesimpulan dia,balik budak2 tu kena balik mandi pulak ler)

Keduanya planning/organize dan kita berfikir a step a further,...banyak further. Which mean untuk melakukan sesuatu kita kena merancang dgn baik, kalau buat macam ni apa kesan dia, kalau ikut sini in future kalau paip bocor macamana...etc.

Kalau dulu aku tak reti bancuh simen, tampal simen, buat konkrit, tapi skarang aku dah pandai laa skit walaupun tak sepro buruh indon.(aku respek geng2 kontrak indon nih, teror bab2 ni!)Dengan kata lain, improve/increase your ability to do something else.

Kadang2 masa kita buat tu, macam2 masalah timbul dan ini memerlukan kita berfikir utk troubleshooting. Aku belajar menyelesaikan masalah dan yang penting membuat keputusan atas apa yang kita buat. That's the beauty of making your own project.

Projek ni banyak mengajar aku erti SABAR lah!

Anyway, kesimpulan dia, aku YAKIN aku mesti boleh buat punya!

6 comments:

  1. Salam saudara Haslah, Saya ada bercadang nak buat kolam ikan kat rumah saya. Nak tanya agak2 kalau kita upah orang buat, kolam dalam 6` lebar x 6` panjang berapa kos dia? Dan ada tak mana2 kontraktor yang u boleh rekemen, btw saya di Ipoh, Perak. Thanks.

    ReplyDelete
  2. dalam kolam berapa abg "anonymous"? kene konsider jugak

    ReplyDelete
  3. Salam, Jgn formal sgt,bro. Actually, saya tak brapa tahu ttg kos kontraktor nih, tapi apa yang saya dapat tahu, normally kontraktor diorang amik 100% drp kos bahan, maknanya klu kos simen,tile,pump, filter etc dalam RM1500, maknakata dalam RM 3000 -RM3500. Itu apa yang saya tahu laa..

    Kamil : Yup!, agreed. Kedalaman kolam pun kita kena amik tahu jugak pasal ikan apa yang kita nak bela, kalau koi, prefer dalam sikit dan yg paling penting, SAFETY kalau ada anak2 kecik, depa paling pantang dengan air....asyik nak main air jee.

    ReplyDelete
  4. saya ada wat kolam hiasan untuk rumah. upah rm500 xtermasuk barang. boleh cari saya di www.aflah-engineering.blogspot.com

    ReplyDelete
  5. Murah tu bang!kalau kolam kecik takpelaaa..klu besar, jenuh jugak nak korek tu.Cam tak berbaloi jee. Kolam kecik ni pong aku tanya orang yang buat kolam ikan regenya dah RM4000 lebih. Modal aku congak siap skali filter etc baru dalam RM1500.
    Rugi..rugi bisnes...sapa2 yang nak upah bro Rasdi (012-910 1395) ni boleh ler calling2.(upah boleh nego lagi itu kot?,barang beli sendiri laa..)

    ReplyDelete
  6. Tuan camana nak kontek tuan ye ...saya nak minta tips skit berkenaan penjagaan kolam ni...tq

    Buyie - 019 2620069

    ReplyDelete